Turisme-udvikling kræver investering

Mere statslig støtte bør sendes vestpå, siger turistchefen i Hirtshals

Det sorte Tårn i Hirtshals – skitsetegning fra Arkitektfirmaet Hovaldt.

Skrevet af journalist Claus Dindler for Erhverv Hjørring

Projektet Det sorte Tårn i Hirtshals er et eksempel på investering i udvikling af turismen. Budgettet lyder på 4.4 mio. kr., og pengene kommer fra diverse fonde samt fra Hjørring Kommune.

Men der skal investeres endnu mere i udvikling af kystturismen, mener Laila Zielke, der er turistchef i Hirtshals Turisme og desuden projektleder for udviklingsprojektet Det sorte Tårn og aktivitetspladsen på Vesthavnen i Hirtshals.

Laila Zielke

”Idéen bag projektet Det sorte Tårn er at gøre Hirtshals Havn endnu mere attraktiv for besøgende. Hirtshals Havn, og især Vesthavnen, er en populær turistattraktion og besøges året rundt af mange, som ivrigt følger med i det levende liv, som udspilles i havnemiljøet. Havnen er en vigtig del af lokalbefolkningens DNA, og den hverdag vil gæsterne gerne følge med i.

”Havnen er primært en erhvervshavn, og det skal den blive ved med at være. Det er en væsentlig del af den rustikke charme ved Hirtshals. Fra Det sorte Tårn vil man få en unik panoramaudsigt over både hav, havn og bymidte, ligesom der skabes et attraktivt rekreativt miljø omkring tårnet, bl.a. med adgang til et nyt strandområde og til et attraktivt surf- og SUP spot” forklarer Laila Zielke.

Det er turistchefens holdning, at selv om naturen er hovedattraktionen for turisterne i Vendsyssel, så er fortsat investering i tilknyttede tilbud og oplevelser helt afgørende for fortsat at kunne tiltrække gæster til landsdelen.

Turistchefen er ikke som sådan utilfreds med udviklingen i den lokale turisme.

”Vi havde et lille fald i Hjørring kommune på 3 pct. i antallet af overnatninger i 2023 i forhold til 2022, som var rekordår. Det var nordmændene, der svigtede – primært på grund af den norske krones svækkede købekraft. Men 2024-sæsonen ser foreløbig godt rigtig ud, hvor flere lokale overnatningssteder ligger væsentligt foran i antal bookinger sammenlignet med samme tidspunkt samme år, så jeg er optimistisk, vi kigger måske ind i et nyt rekordår” siger Laila Zielke.

Det er primært tyskerne, som booker p.t. Vi er samtidig blevet en attraktiv ”koldtvandsdestination”, hvor turister, som ofte rejser sydpå, i højere grad vælger køligere himmelstrøg, hvor der ikke er risiko for ekstremt vejr og naturkatastrofer som fx skovbrande.

Turismen er et vigtigt erhverv i Hjørring kommune. Turister skaber årligt en omsætning på 2.8 mia. kr. (2019) og beskæftiger cirka 3000 årsværk svarende til 12 pct. af den samlede beskæftigelse.

”Der fokuseres alt for ensidigt på København, som har 20 pct. af de kommercielle overnatninger, mens den jyske vestkyst tegner sig for 35 pct. Alligevel får København og Wonderful Copenhagen årligt knap 50 mio. kr. i statsstøtte, mens destinationerne på vestkysten via Dansk Kyst- og Naturturisme spises af med 14 mio. kr.,” siger Laila Zielke.

En udfordring for turistvirksomheder er at finde arbejdskraft i den travle sommerperiode.

”I år bistår Hirtshals Turisme med Surf & Work-kampagnen, som administreres af vores destinationsselskab Visit Nordvestkysten. Det går ud på at tiltrække unge mennesker – primært studerende – i sommerferien til en kombination af sommerjob og feriefornøjelser,” siger Laila Zielke.

Hirtshals Turisme holder til i Hirtshals’s gamle rådhus, og her ligger lige nu 30.000 frisktrykte eksemplarer af årets turistguide for Hirtshals, Tornby og Tversted med information om områdets overnatnings- og spisesteder, attraktioner, seværdigheder og et overblik om de mange events, som finder sted i området året rundt. Halvdelen omdeles i den kommende tid i lokalområdet, den anden halvdel distribueres til det øvrige Nordjylland og turistkontorer i hele Danmark.

Del denne artikel