Potentialerne bør udnyttes optimalt

Erhvervspolitisk præsentation: Erik Høgh-Sørensen, Dansk Folkeparti

Erik Høeg-Sørensen – spidskandidat for Dansk Folkeparti

Fredag den 29. oktober 2021

Skrevet af journalist Claus Dindler for Erhverv Hjørring/Hjørring ErhvervsCenter

Spidskandidaterne og deres syn på erhvervspolitik op til kommunalvalget den 16. november præsenteres i en serie artikler i ErhvervsNyt. Det sker som optakt til Erhverv Hjørrings medlemsarrangement Erhvervspolitisk Valgmøde 2021 den 9. november i Bibliotekssalen i Metropol i Hjørring.

I denne artikel handler det om Erik Høgh-Sørensen, der er ny spidskandidat i Hjørring for Dansk Folkeparti. Partiet har én plads i det nuværende byråd.

Der er mange erhvervsmæssige potentialer i Hjørring kommune, og dem skal det kommende nye byråd arbejde på at udnytte optimalt.

Det er indstillingen hos Erik Høgh-Sørensen, der tager udgangspunkt i sin erfaring som ansat hos Mærsk i en årrække.

Han ser muligheder i at udbygge Hirtshals Havn. Ikke blot af hensyn til færgetrafikken, men med henblik på forretningsudvikling på container-området.

De store nordeuropæiske containerhavne som Hamburg, Rotterdam og Antwerpen er overfyldt, og rederierne leder efter havnekapacitet. Hirtshals vil aldrig kunne tage de helt store containerskibe. Men kunne der skabes faciliteter til små og mellemstore skibe, er der en gylden forretningsmulighed for Hirtshals, mener Erik Høgh-Sørensen.

Han vil desuden arbejde for, at der kommer gang i godsterminalen i Hirtshals, så containere fra havnen kan fragtes videre på jernbane.

Omkring rammebetingelserne for det lokale erhvervsliv mener Erik Høgh-Sørensen, at kommunen bør udstede en garanti på den maksimale behandlingstid for byggesager. Godt nok er antallet af byggesager vokset med 40 pct. i det seneste år, men så må kommune finde ressourcer til at servicere erhvervslivet optimalt.

Erik Høgh-Sørensen vil overordnet arbejde for, at kommunen støtter det lokale landbrug og fiskeri ved at blive en mere aktiv spiller overfor de nationale myndigheder.

På affaldsområdet ser Erik Høgh-Sørensen med bekymring på en mulig fusion mellem det lokale AVV og ”storebror” RenoNord i Aalborg. Han ser hellere en privatisering af affaldsområdet, så det bliver professionelle erhvervsfolk og ikke politikere, der leder virksomhederne.

Til gengæld er Erik Høgh-Sørensen talsmand for, at trafikoperatørerne Nordjyllands Trafikselskab og Nordjyske Jernbaner sammenlægges, så silotænkning undgås, og køreplanerne samtænkes.

Del denne artikel