Martin Svendsens gode historie om Løkken

Den kollektive energi i lokalsamfundet bærer den positive udvikling

Martin Svendsen på kontoret i Løkken.

Torsdag den 23. februar 2023

Skrevet af journalist Claus Dindler for Erhverv Hjørring

Martin Svendsen vil gerne tale om Vestevent. Han startede virksomheden i 2008, og han er fortsat optaget af at lede og udvikle Vestevent som en førende eventvirksomhed i Nordjylland.

Men Martin Svendsen er ikke blot optaget af sin egen virksomhed. Han er i lige så høj grad optaget af, hvordan miljøet af iværksættere i Løkken har genereret ny selvbevidsthed i en by, der for ikke så mange år siden var ved at miste sin identitet.

”Det er så vigtigt, at vi kommer ud med den gode historie om Løkken. Vores fremtid afhænger af, at Løkken er synlig som et sted, hvor der udvikles idéer, og hvor vi på basis af vores beliggenhed i en fantastisk natur kan tiltrække både turister og tilflyttere,” siger Martin Svendsen.

Martin Svendsen peger på udviklingen af surfermiljøet omkring Haws og Løkken Moleleje og på etableringen af Hotel Løkkenstrand som meget synlige tiltag, der er med til at definere det nye Løkken.

”Den visionære udvikling i vores by er ikke som sådan struktureret. Det er snarere en energi, der er opstået i et kollektivt ønske hos en stadigt bredere kreds af personer om at udvikle byen, og som manifesterer sig i konkrete samarbejder,” siger Martin Svendsen.

At Løkken har vendt en negativ udvikling i disse år er ikke blot en fornemmelse. Det er en statistisk kendsgerning. Byen har ifølge Danmarks Statistik 1608 indbyggere (2022). Ifølge Hjørring Kommunes ”Overblik og tal” havde Løkken i 2018 1586 indbyggere. Kommunens prognose samme år forudså, at Løkken i 2029 ville have 1492 indbyggere. Fremgang i stedet for tilbagegang har altså været realiteten.

For Martin Svendsen handler det dog ikke alene at styrke Løkken. Det handler om hele landsdelen. Især i forhold til udviklingen af turismen.

”Nordmændene for eksempel kommer jo ikke hertil for blot at opholde sig i Løkken. De kommer for at opleve Vendsyssel i sin helhed. Ja, hele Jylland. Der er norske turister, der bor i Løkken og tager frem og tilbage til Legoland. Så det er vigtigt, at vores markedsføring tager udgangspunkt i hele landsdelen og ikke blot i en lokal destination,” siger Martin Svendsen.

I sin egen virksomhed samarbejder Martin Svendsen bredt med en række andre aktører om at skabe events.

”Vores nye brand, Outnature, henvender sig især til efterskoler, som i stigende grad efter corona efterspørger indenlandske rejsemål. Så når vi skal finde overnatning til meget store grupper, må vi søge uden for Løkken. Derfor samarbejder vi med f. eks. Idrætscenter Vendsyssel i Vrå, Hotel Fårup og Grønhøj Strand Feriecenter.

Vestevent er grundlæggende en business-to-business virksomhed, der tilbyder naturbaserede oplevelser som teambuilding for grupper af medarbejdere. Der er fire faste medarbejdere på kontoret i Løkken og henover året op mod 30 medarbejdere tilknyttet på ad hos-basic til at afvikle events.

Outnature er kommet til som et nyt brand i Vestevent-gruppen, som desuden har indgået et partnerskab med Vesterhavscaminoen fra Harboøre, der tilbyder vandreture langs Vestkysten fra Skagen i nord til Thorsminde i syd.

”Vi er i det hele taget meget åbne for at samarbejde og for at lære af andre, og vi skæver ikke mindst til Klitmøller, hvor de er lykkedes med at skabe et enestående brand, der er kendt langt uden for Danmarks grænser. Dem kan og skal vi virkelig lære noget af her i Løkken,” siger Martin Svendsen.

Del denne artikel