International interesse i Hirtshals-projekt

Greenport Scandinavia havde besøg af Østrigs finansminister

Politiker-møde på Hirtshals Havn: Fra venstre Oliver Grundmann (medlem af den tyske forbundsdag), Magnus Brunner (østrigsk finansminister) og Søren Homann (formand for Hjørring Kommunes tekniske udvalg).

Skrevet af journalist Claus Dindler for Erhverv Hjørring

Hirtshals er en spydspids i den grønne erhvervsudvikling i Danmark. Det fik synligt udtryk torsdag, da den østrigske finansminister Magnus Brunner var på besøg i havnebyen og fik præsenteret det store Greenport Scandinavia-projekt.

Den østrigske finansminister havde om onsdagen været gæst hos sin danske kollega Nicolai Wammen. På dagsordenen var, hvordan finansministre og deres ministerier kan fremme en grøn dagsorden.

I forberedelsen af besøget foreslog den danske finansminister, at hans østrigske kollega besøgte grønne projekter i hovedstaden. Men Magnus Brunner ønskede specifikt at besøge Hirtshals.

Resultatet blev et daglangt besøg i Nordjylland af ministeren sammen med Oliver Grundmann, der er medlem af den tyske forbundsdag, og en større delegation.

Gæsterne fik en præsentation på Nordsøen Forskerpark af Hirtshals som et kommende CCU-hub – efter planen det største i Nordeuropa. Delegationen fik desuden en rundvisning på Hirtshals Havn, et besøg på energi-øen GrønGas i Gårestrup samt på Aalborg Portland, der i fremtiden skal sende sine store mængder CO2 til lagring i Nordsøen via Hirtshals.

Den praktiske igangsætning af anlægget i Hirtshals til modtagelse og udskibning af CO2 starter i år. Anlægget placeres i den østlige del af havnen. Det forventes at kunne tages i brug i industriel skala i løbet af næste år.

Transport af CO2 fra Danmark og det øvrige Europa til Hirtshals vil foregå via pipeline, skib og efter planen også med tog. Det bliver muligt, når DB Scandinavia i næste måned har haft premiere på godstransport på skinner mellem Norge og kontinentet via kombiterminalen i Hirtshals, som dermed tages i brug for første gang siden anlæggelsen i 2015.

Fra Hirtshals skal CO2 fragtes med skib til Greensand-projektet i Nordsøen, hvor det tomme Niki-oliefelt skal anvendes til lager. Flere nærliggende feltet ventes åbnet til CO2-lagring i de kommende år.

Greenport Scandinavia er et internationalt partnerskab med følgende deltagere:

Ineos, Evida, Biocarb Solution, Wintershall Dea, Aalborg Portland, Greenport North og Port of Hirtshals.

Per Holm Nørgaard, CEO for Hirtshals Havn, viser den internationale delegation rundt på den del af havnen, hvor den kommende CO2-hub skal etableres.

Del denne artikel