Hybridbutikker er fremtiden

Joan Gade satser på kombinationen af fysisk butik og webshop

Joan Gade i Seeds-butikken, der snart udvides med en webshop.

Onsdag den 24. februar 2021

Skrevet af journalist Claus Dindler for Erhverv Hjørring/Hjørring ErhvervsCenter

Hybridbutikker er fremtiden for detailhandlen. Altså kombinationen af en fysisk butik og en webshop.

Det er Joan Gade overbevist om. Derfor åbner hun om få uger en spritny webshop, så hendes butik for børnetøj, Seeds, er at finde både i Brinck Seidelins Gade i Hjørring og på nettet.

Sådan vil Seeds tage sig ud på nettet om nogle uger.

Seeds har faktisk i flere år været aktiv på nettet.

”Vi er på både Instagram og Facebook. Og det har været godt. Det giver både synlighed og omsætning. Via Instagram når vi ud til børnene og via Facebook til deres forældre – lidt groft sagt,” siger Joan Gade.

På de sociale medier har Seeds med succes markedsført og solgt produkter via udstrakt brug at tilbud, konkurrencer og underholdende indslag.

”Der skal hele tiden ske noget på de platforme. Så vi opdaterer fire-fem gange dagligt,” siger Joan Gade.

Men hun savnede en mere struktureret tilstedeværende på nettet. Og så ringede hun til Hjørring ErhvervsCenter for at få et godt råd.

”Det blev til nyttig sparring omkring strategi med konsulent Allan Kiilsholm Petersen. Da det kom til mere specialiseret rådgivning, satte ham mig i forbindelse med Erhvervshus Nordjylland og Jens Elung Jensen, som hjalp mig til at få struktur i mit projekt. I den sidste ende har Nordjyske Medier så været en god samarbejdspartner omkring den praktiske udformning af webbutikken, som er lige ved at være helt færdig,” siger Joan Gade.

Seeds-butikken på nettet vil være fuldt integreret med den fysiske butik, som netop er blevet opdateret med et nyt edb-system.

”Det har kostet mange kræfter at lægge informationer om hele varelageret ind i både edb-systemet og webshoppen. Skal man sige noget godt om corona-nedlukningen, må det være, at den har givet os tid til det arbejde,” siger Joan Gade.

Lokale børn præsenterer Seeds-produkterne.

Hun er meget bevidst om, at Seeds på nettet vil være oppe mod store konkurrenter med mange ressourcer.

”Vi må finde vores måde at gøre tingene på. Det bliver ved at slå på nærheden til kunderne. Vi bruger for eksempel fotos af lokale børn til at præsentere vores produkter. Og vi laver mange events, som knytter kunderne til Seeds. Fastelavn og Halloween for eksempel.”

Som alle andre detailhandlere ser Joan Gade med længsel frem til, at butikkerne kan åbne igen.

”Vi har da godt nok solgt en del via de sociale medier efter click-and-collect princippet. Men slet ikke i nærheden af normal omsætning. Så selvom vi også glæder os til at åbne webbutikken, så ser jeg allermest frem til at få kunderne tilbage i den fysiske butik og præsentere vores forårs-kollektion.”

Del denne artikel