Én gang købmand – altid købmand

Bent Kristoffersen vender tilbage som selvstændig i dagligvarebranchen

Bent Kristoffersen i butikken på Nørrebro med tegningen af, hvordan den nye SPAR-butik skal indrettes.

Torsdag den 19. august 2021

Skrevet af journalist Claus Dindler for Erhverv Hjørring/Hjørring ErhvervsCenter

Bent Kristoffersen har altid været købmand – ligesom sin far i øvrigt. Mange kender ham fra hans 12 år med REMA 1000 i Hirtshals. Efter en pause vender han nu tilbage til dagligvarebranchen og åbner medio oktober en SPAR-butik på Nørrebro i Hjørring.

”Jeg har erkendt, at jeg er og bliver købmand. Efter de mange år i Hirtshals trængte jeg til at prøve noget nyt. Så jeg var blandt andet uddannelsesvejleder på EUC Nord. Men jeg har savnet livet i og omkring butikken. Og nu glæder jeg mig rigtig meget til at åbne her i Hjørring,” siger Bent Kristoffersen.

Han åbner sit SPAR supermarked i den tidligere KIWI-butik, som har stået tom, siden KIWI-kæden blev lukket i Danmark i 2017.

Siden 2018 har Bent Kristoffersen haft kontakt med Dagrofa-koncernen om at åbne eller lede en butik indenfor en af koncernens kæder. At det endte med at blive i Hjørring, hænger sammen med, at den 52-årige Bent Kristoffersen bor i byen og har et stort netværk her. Og så har det været af afgørende betydning, at den kommende Spar-købmand efter lange forhandlinger endte med at få en husleje, som han fandt passende.

Indretningen af en moderne butik kræver en millioninvestering. Bent Kristoffersen har overtaget en del af udstyret fra den tidligere KIWI-butik og har holdt etableringsomkostningerne nede ved selv at udføre en del arbejde som f. eks. maling.

Den nye butik fremtræder som en del af SPAR-kæden. Men Bent Kristoffersen er 100 pct. selvstændig. Han vil fortrinsvis købe ind via SPAR og Dagrofa, men er frit stillet til også at handle andre steder. Det vil han bl. a. benytte til at tilbyde strikkegarn i en afdeling af butikken.

Regnskaber og markedsføring vil foregå via SPAR-kæden. Men Bent Kristoffersen vil supplere med lokal markedsføring på Facebook.

”For at få succes i dagligvarebranchen skal der hele tiden ske noget, som trækker kunderne ind i butikken. Daglige opdateringer på Facebook sikrer, at vi kommer ud med vores tilbud og events,” siger Bent Kristoffersen.

Han er ikke spor nervøs for, at den nye dagligvarebutik i Hjørring ikke vil blive en succes.

”Godt nok gør jeg ikke dette her for at tjene en masse penge, men fordi det nu en gang er det, jeg trives med. Men med min erfaring fra de mange år i REMA 1000, hvor vi år efter år øgede omsætningen med 10 pct., er jeg sikker på, at jeg kan gøre noget lignende her i SPAR-butikken”, siger Bent Kristoffersen, der ser frem til at åbne med et brag af en event.

Hvad eventen går ud på, vil han dog ikke afsløre endnu.

Del denne artikel